Personálne agentúry
17. 3. 2010
Personálne agentúry
Ako si vybrať správnu personálnu agentúru?
Na dnešnom trhu existuje veľké množstvo agentúr a je veľmi náročné si medzi nimi správne vybrať. Nie je možné totiž všeobecne povedať, či je pre vás lepšia skôr známa a renomovaná zahraničná agentúra, alebo naopak menšia, nepríliš známa agentúra slovenská.
Asi vám napadne poslať svoj životopis všetkým agentúram, na ktoré natrafíte. Takzvane „rozhodiť siete". Postup je to síce možný, ale nie veľmi efektívny. Najlepším riešením je vstúpiť do kontaktu iba s tými, ktoré vám môžu pomôcť. Vyhnete sa chaosu aj možnému rozčarovaniu.
Ako zistiť, ktorá agentúra sa hodí pre vás? S ponukou a profilom každej personálnej agentúry sa najprv oboznámte na Internete ). Už podľa spôsobu prezentácie a prehľadu odborov či pozícií, ktoré ponúkajú, si môžete utvoriť obrázok. Môžete si aj skontrolovať, či agentúra má povolenie Ministerstva práce a sociálnych vecí. Ak sa ale chcete uistiť, že je vaše rozhodnutie správne, alebo sa na niečo opýtať, neváhajte do agentúry zatelefonovať. Získate ďalšie informácie, ktoré vám pomôžu vybrať si kvalitné agentúry, a môžete si krátko prehovoriť s ľuďmi, ktorí možno budú rozhodovať o vašej budúcnosti. Všímajte si, či hovoríte s príjemným a dobre informovaným človekom ochotným načúvať vašim potrebám.
Opýtajte sa:
aké pozície agentúra najčastejšie obsadzuje
ako u nich prebieha výberové konanie
aký je postup potom, čo poskytnete agentúre svoj životopis
ako pracuje agentúra so životopismi kandidátov dlhodobo
vyžaduje agentúra poplatky od kandidátov?
Agentúry sa líšia aj podľa typu pracovných pozícií, ktoré obsadzujú
Niektoré agentúry sa zameriavajú na obsadzovanie pozícií v určitom odbore či sektore (napr. na pozície finančné alebo pozície v IT a telekomunikáciách); alebo sa špecializujú na pozície vo vyššom manažmente či naopak na stredné administratívne pozície. Len niektoré agentúry majú v ponuke aj pozície na skrátený úväzok, brigády či tzv. dočasné zamestnanie - záskoky ( temporary help ). Nie všetky agentúry majú možnosť ponúknuť pozície v zahraničí.
Popýtajte sa na referencie
Možno vaši známi už nejakú personálnu agentúru poznajú a majú s ňou dobrú, alebo naopak zlú skúsenosť. Ďalším zdrojom referencií môžu byť ľudia z firiem, ktoré s personálnou agentúrou spolupracujú ako klienti. Majte však na pamäti, že pôjde o subjektívne názory, ktoré si môžu aj protirečiť. Vyhodnotiť si informácie, urobiť si závery a nejako sa rozhodnúť - bude ako vždy len na vás.
Koľko personálnych agentúr osloviť?
Počet agentúr, ktoré nakoniec oslovíte, závisí aj na type pozície, o ktorú sa zaujímate.
Ak ste veľmi úzko špecializovaní, alebo hľadáte pomerne vzácnu pozíciu, budete asi musieť osloviť viac agentúr, než natrafíte na tú, ktorá sa bude zaoberať vašou oblasťou. V agentúre, ktorá pozície vášho typu obsadzuje veľmi zriedka, je zbytočné nechávať životopis.
Ak máte širší profesijný záber, ste flexibilní a vaša predstava o novom zamestnaní nie je výrazne vyhranená, asi vám postačí kontaktovať agentúr menej.
Oslovenie väčšieho počtu agentúr má svoje nepríjemné stránky. Mnoho agentúr totiž pracuje na rovnakých pozíciách. Firmy väčšinou oslovia so svojou požiadavkou na vyhľadanie kandidátov viac agentúr, a tak sa môže stať, že absolvujete trebárs 5 interview v rôznych agentúrach, ale pôjde stále o jednu pozíciu v rovnakej firme. Nielenže je to strata času, ale nastáva tiež problém, ktorá agentúra vás do príslušnej firmy predstaví. Iba tá, ktorá predstaví CV kandidáta ako prvá, dostane v prípade jeho nástupu odmenu. Často potom nastávajú preteky medzi agentúrami a kandidát sa nezriedka môže cítiť nepríjemne a zmätene, aj preto, že nemá prehľad o tom, kde jeho životopis putuje. Nájdu sa aj také agentúry, ktoré poskytnú vaše CV firme bez vášho predchádzajúceho súhlasu.
Je ale potrebné spomenúť aj to, že niektorí kandidáti takému chaosu napomáhajú: sami otvorene nepovedia, s ktorou agentúrou sa na svojom predstavení vo firme dohodli, žiadajú to isté od agentúry inej alebo dokonca firmu oslovia sami. Serióznosť je skrátka dôležitá na oboch stranách.
Ak ste odborník, ktorých je na trhu veľký nedostatok, postačí vám väčšinou kontaktov veľmi málo. Agentúry mávajú otvorených veľa tzv. „nedostatkových” pozícií a ponuky dostanete väčšinou hneď na prvom stretnutí. I z dôvodov už popísaných neodporúčame teda kontaktovať veľké množstvo agentúr. Obavy, že by vám nejaká ponuka „utiekla”, mať nemusíte.
Na čo si dať pozor a na čo sa zamerať?
Vyberte si svojich favoritov a pošlite im životopis. Môžete buď reagovať na konkrétnu ponuku agentúry alebo zaslať svoj profesijný profil s očakávaním ponuky adekvátnej pracovnej pozície. A čo ďalej?
Čas odozvy by nemal byť príliš dlhý. Agentúra by vás mala informovať, že dostala váš životopis a oznámiť vám, ako s ním bude nakladať. Ak reagujete na konkrétny inzerát, mali by vám povedať, či vás zaradili do výberového konania. Ak áno, ako bude prebiehať. Ak nie, z akých dôvodov sa tak stalo.
Agentúra by po vás nemala chcieť peniaze! Ak vás žiada o poplatky, zbystrite. Väčšina serióznych agentúr za registráciu do databázy nevyberá ani symbolické čiastky. Väčšie čiastky ani vyberať nesmie. Niečo iné je, ak sa rozhodnete absolvovať napríklad tzv. osobný assessment či získať rozsiahlejšiu konzultačnú pomoc. V tom prípade väčšinou platíte čas konzultanta.
Agentúra by mala požiadať o písomný súhlas na uloženie vašich osobných údajov do databázy a mala by byť zaregistrovaná na Úrade na ochranu osobných údajov.
Agentúra by vás mala priebežne a po celý čas informovať o výberovom konaní, ktoré u nej absolvujete. Často sa to nedeje, ale je potrebné povedať, že nielen vinou agentúr. I pre ne je niekedy náročné získať informácie od firiem, ktoré hockedy nemajú jasnú predstavu o svojich požiadavkách a zámeroch. Výberové konania niekedy trvajú príliš dlho a býva ťažké získať od firmy zdôvodnenie, prečo kandidáta zamieta.
Agentúra by vás mala osloviť vždy, keď pre vás má vhodnú ponuku. Dobré agentúry pracujú s kandidátmi dlhodobo (samozrejme iba s ich súhlasom) a využívajú databázu na výber vhodných kandidátov pre každú aktuálnu pozíciu. Taká agentúra vás bude kontaktovať aj po pol roku alebo aj po viacerých rokoch.
Agentúra vás ale nemôže priebežne informovať o tom, že pre vás nemá zodpovedajúcu ponuku. To by pre ňu bolo časovo aj finančne príliš náročné. Agentúry majú tisíce životopisov vo svojich databázach a oslovujú kandidátov iba v okamihu, keď pre niektorého majú relevantnú, konkrétnu ponuku.
Agentúra by nemala prezentovať vaše CV tretej strane bez vášho predchádzajúceho súhlasu. Seriózne agentúry toto pravidlo vždy rešpektujú.
Agentúra by mala vždy pracovať diskrétne a mať ohľad na vaše záujmy. Nemala by kontaktovať vášho zamestnávateľa a žiadať od neho referencie na vašu osobu. Nemala by bez vášho povolenia posielať na váš pracovný mail správy o novej pracovnej ponuke ani vám telefonovať do zamestnania. Je množstvo situácií, kedy je potrebné konať uvážene, a solídna agentúra vás nesklame.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.